Tornedalen Pride ställs in

Pressmeddelande med anledning av det inställda Tornedalen Pride

Pajala 3 maj 2023

Vänsterpartiet i Pajala beklagar djupt RFSL:s besked idag att Tornedalen Pride är inställt. Det så viktiga arbetet för öppenhet, inkludering och mångfald i Pajala kommun har slarvats bort av Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Moderaterna och Sjukvårdspartiet.

Behovet av att visa upp Pajala och Tornedalen som en trygg, öppen och inkluderande plats för alla människor är större än någonsin och när det i Norrbotten arrangeras allt fler Pridefestivaler, får vi i Pajala se hur det numera mångåriga Tornedalen Pride istället ställs in. För att den politiska ledningen inte återkopplat på RFSL:s ansökan.

”I ljuset av de senaste årens debatt om HBTQIA+ i Pajala och Socialdemokraternas kommunalråd Ulrica Hammarströms uttalanden om en kommun där alla kan mötas på lika villkor, är det svårt att förstå att hon inte visar större intresse för att genomföra Tornedalen Pride. Socialdemokraternas samarbete med Kristdemokraterna lägger en våt filt över arbetet med attitydförändringar i kommunen.” Säger Vänsterpartiets gruppledare Linda Jonsson.

Tornedalen Pride grundades av unga invånare i Pajala kommun som ville förändra attityden mot HBTQ-personer i Tornedalen som bidrog till otrygghet och istället skapa ett öppet klimat. Ett mycket framgångsrikt arbete som rönt stor uppmärksamhet och som senare upptogs i RFSL:s arbete med Pride i Norrbottens län. Att inte värnar sina egna medborgares initiativ och stödja det är mycket olyckligt. Årets inställda Pridefestival måste bli en parentes i Tornedalens Pride historia och Vänsterpartiet kommer att verka för att samla brett stöd för en återkomst av festivalen under nästa år.

För mer information:

Linda Jonsson (V) gruppledare